به گزارش راهبرد معاصر؛ عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در آستانه بهرهبرداری از خطآهن بستانآباد ـ خاوران اظهار کرد: این پروژه از نظر شیوه اجرایی با تأکید بر کیفی بودن روشها و همچنین از نظر توجه به حملونقل ترکیبی، سهولت دسترسی و کاهش زمان سفر یکی از طرحهای ریلی مهم کشور محسوب میشود.
وی ادامه داد: خطآهن بستانآباد ـ خاوران اولین مسیر ریلی کشور است که از ابتدا دوخطه طراحی و اجرا شده است. احداث بزرگترین تونل دوخطه ریلی کشور در این محور بهطول 3کیلومتر و بزرگترین پل قوسی دوخطه ریلی کشور بهطول یک کیلومتر با 20 دهانه 50متری و با ارتفاع 40متری ستونها از ویژگیهای بارز این خطآهن است.
وی استفاده از قالب لغزنده در عرشه پلهای بزرگ را از دیگر اقدامات ویژه این مسیر ریلی اعلام کرد و گفت: استفاده از ابزار دقیق برای پایش رفتار زمینشناسی حین حفاری تونلها نیز یکی دیگر از موارد قابل اشاره در اجرای این مسیر ریلی است که ضمن افزایش دقت در اجرا، ایمنی کار را نیز افزایش میدهد و موجب شده است هیچ حادثهای برای کارگران حین اجرا روی ندهد.
وی از بهرهمندی از توان و تخصص مهندسان ایرانی با استفاده از تولیدات داخلی در راهآهن بستانآباد ـ خاوران خبر داد و گفت: برای اولین بار تمامی ادوات زیرسازی و روسازی استفادهشده در این مسیر ریلی از جمله بالشتکهای بزرگمقیاس تولید داخل است که موجب کاهش 60 درصد از هزینهها در این بخش نسبت به گذشته شده است، همچنین تمامی ورقهای خاص بهکاررفته در عرشه پلهای مسیر نیز تولید داخل و ساخت کارخانه اکسین اهواز است که پیش از این تماماً وارداتی بوده است.
معاون شرکت ساخت و توسعه گفت: تمامی ریل بهکاررفته در این مسیر و تراورسها تولید داخل است بهنحوی که میتوان گفت این پروژه موجب شکستن سدهای بسیاری برای رسیدن به خودکفایی در ساخت خطوط ریلی کشور است.
خطیبی با اشاره به اینکه طراحی و اجرای این مسیر ریلی آماده برقی شدن است، اضافه کرد: طراحی مسیر و نوع اجرای تونلها و گالریها بهنحوی است که امکان برقی شدن مسیر وجود دارد.
وی با تأکید بر توجه به حملونقل ترکیبی در راهآهن بستانآباد ـ خاوران ادامه داد: پیشبینی جانمایی و امکان احداث ایستگاه مشترک در خاوران با قطار درونشهری از دیگر امکانات این مسیر ریلی است که باز هم برای اولین بار در حین احداث این موضوع مورد توجه قرار گرفته و لحاظ شده است./تسنیم